De gemeente Goes heeft naar eigen zeggen een primeur in Nederland. De gemeente stelt de eerste te zijn met een chatbot op de website die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie. De chatbot heet Guus, schrijft Binnenlands Bestuur.

Goes werkt hierbij samen met OpenAI, het bedrijf achter AI-dienst ChatGPT. De gemeente leverde een beperkt aantal webpagina’s aan OpenAI, dat zijn chatbot zo heeft ingesteld dat deze altijd formeel antwoordt.

Na het beantwoorden van een vraag, duurt het dertig dagen voor de naar OpenAI verstuurde informatie wordt vernietigd.

De chatbot weet overigens niet alles. Zo kan de bot geen antwoord geven op de vraag op welke dag de restafvalcontainer op de Tulpstraat langs de weg moet staan. Dit komt doordat de database met de ophaaldagen niet is gekoppeld aan de chatbot.

Ook is de chatbot nogal letterlijk in zijn manier van antwoorden, omdat de makers een hoog zekerheidspercentage nastreven. De bot begrijpt synoniemen hierdoor niet. Als er op een pagina over paspoorten bijvoorbeeld geen informatie staat over "reisdocumenten", kan Guus een vraag met dat woord niet beantwoorden.

Lees het hele artikel op Binnenlands Bestuur: Guus geeft (geen) antwoord